big circle
oval
circle circle

Йога за лице, за да изглеждаме по-млади? Дерматологичните изследвания разкриват изненадващ отговор

yoga-za-lice-za-da-izglejdame-pomladi-dermatologichnite-izsledvaniya-razkrivat-iznenadvasht-otgovor
doctor

Наталия

24 Януари 2021 6 минути четене

Сподели

linkedin

Науката твърди, че с практикуване на йога може да върнете часовника назад. Не очаквайте обаче онези резултати, които може да се постигнат с медицински процедури.

Всички знаем, че йогата може да направи чудеса с тялото, като укрепва мускулите и увеличава гъвкавостта. Ето защо е лесно да приемем, че йогата може да подмлади и лицето. Това ни обещава йогата за лице, която се приема за естествен, неинвазивен метод – без игли, без операция, без болка можем да забавим процеса на стареене.

Макар и да се нарича йога, йогата за лице не е йога в традиционния смисъл – при нея не се концентрирате върху дишането си и нямате нужда от шалтета или други аксесоари. Тя включва поредица от упражнения за лице, предназначени да намалят признаците на стареене. Свързването на упражненията за лице с йогата очевидно е било мъдър ход: при бума в популярността на древната практика днес същото се наблюдава и при йогата за лицето. Редица канали в YouTube, книги, DVD-та и мобилни приложения са посветени на йогата за лице. Предлагат се индивидални и групови сесии. 

Даниел Колинс, която е разработила Метода за йога за лице на Даниел Колинс, вече е обучила над 700 йога инструктори в 50 различни страни и много от нейните видеоклипове в YouTube имат над милион гледания. Фумико Такацу, създателката на метода йога за лице, е написал шест книги по темата, една от които се превърна в национален бестселър в Япония.

Йогата за лице обещава ползи за всички области на лицето: говори се, че повдига провиснали очи и ъгли на устата, стяга и повдига бузите, намалява двойната брадичка, изглажда пачия крак и челото и от нея кожата засиява.

Парливият въпрос обаче е: Работи ли наистина йогата за лице? „Макар и проведени с някои забележки, направените досега проучвания, както и отделни данни, сочат, че йогата за лице е полезна“, заявява д-р Шийла Фарханг, Тусон, Аризона, дерматолог, който е и йога инструктор.

Най-цитираното проучване е публикувано през 2018 г. в списанието JAMA Dermatology. По време на проучването 27 жени на средна възраст –  от 40 до 65 години, правили комплекс от 32 упражнения за лице, всяко за по минута. През първите осем седмици те правели упражненията всеки ден, а през вторите 12 седмици – през ден. Упражненията, използвани в проучването, били разработени от Гари Сикорски, създателят на метода йога за щастливо лице (Happy face yoga) – програма за упражнения за лице. В края на проучването дерматолозите отбелязли по-млад външен вид при участничките и по-стегнати и плътни бузи. Това не е изненада, като се има предвид, че жените изпълнявали движения като Cheek Lifter и Happy Cheeks Sculpting, които са насочени към мускулите на бузите и помагат за повдигане на средната част на лицето. В резултат на наблюдаваното подобрение участничките изглеждали почти три години по-млади. Средната възраст, която им била давана, била 48,1 години след упражненията, в сравнение с 50,8 години преди тях.

На какво се дължи това подобрение? Представете си йогата за лице като лицеви опори за лицето. Точно както упражненията за издръжливост могат да увеличат размера на вашите бицепси и квадрицепси, „тези упражнения увеличават и укрепват лицевите мускули, така че лицето става по-стегнато, по-тонизирано и оформено, като по-младо лице“, обяснява дерматологът д-р Мурад Алам, заместник-председател и професор по дерматология в Медицинския факултет на Файнбергския университет в Северозападния университет в Чикаго и ръководител на изследването. На свой ред лицевите мускули, които са прикрепени към кожата, я придърпват по-гладко. „Йога за лице всъщност не е гумичка за триене на бръчки – казва сертифицираният дерматолог д-р Мона Гохара, професор по дерматология в Медицинското училище в Йейл. – Тя ни дава по-младежки вид, защото кара кожата да се оформя по различен начин."

Бъдете реалисти относно ползите от йогата за лице

Да изглеждаш с три години по-млад е подобрение, но това не е същият резултат, който бихте получили от фейслифтинг. За сравнение, според проучване фейслифтингът намалява видимата възраст на човек с около шест до осем години в зависимост от степента на процедурата и уменията на хирурга.

„Нека бъдем реалисти: тук промените са фини – казва д-р Фарханг, основател и медицински директор на Avant Dermatology & Aesthetics. – Аз лично мисля, че истинската полза не е толкова в лифтинг ефекта, а в това, че кожата засиява от повишения приток на кръв. Йогата за лице помага и за намаляване на подпухналостта на лицето."

За да повярваш, трябва да видиш, така е. Но все пак е трудно да се провери доколко ефективна е наистина йогата за лице, тъй като в различните ТВ и други студия няма уеднаквен стандарт за снимките „Преди“ и „След“ и затова на базата на разликите в осветлението, косата и грима и ъглите на камерата трудно се правят изводи. 

Може ли йогата за лице да причини бръчки

За никого не е изненада, че точно това е най-голямото притеснение на жените: в крайна сметка повтарящите се мимики са до голяма степен виновници за пачия крак и други бръчки. „Ако упражненията се правят по правилния начин, те не трябва да причиняват бръчки – казва Колинс. – Насърчавам всяка клиентка да прави упражненията пред огледало, за да е сигурна, че лицето й е отпуснато и спокойно.“

Въпреки че йогата за лице може да е добра алтернатива на инвазивните процедури, не е ясно дали това е добро допълнение към тях. Не забравяйте да се консултирате с вашия дерматолог или пластичен хирург, преди да започнете да практикувате йога за лице. Ако сте си слагали козметични инжекции, като ботокс или дермални филъри, йогата за лице може да съкрати тяхната ефикасност.

За максимални ползи

Ако решите да опитате йога за лице, не забравяйте да продължите другите си здравословни навици. В идеалния случай това включва традиционна йога практика, която има свои собствени ползи против стареене. Например увеличаването на притока на кръв към лицето, което се получава при извършване на инверсии като „Гледащо надолу куче“ или стойка на глава, може да намали загубата на еластин и колаген, които често придружават стареенето на кожата поради увреждане от слънцето, според д-р Фарханг. Не се лишавайте и от предимствата на добрия режим за грижа за кожата. „Използването на слънцезащитен крем и ретиноид е научно доказано със своя антиейдж ефект – споделя д-р Фарханг – Така че, да, опитайте йогата за лице, но не забравяйте и какво е работило за вас преди.“

Прости техники по метода на Колинс, с които да започнете

Буква V – намалява линиите и бръчките около очите и ги прави да изглеждат по-отворени. Сложете средните си пръсти между веждите си и след това упражнете натиск върху външните ъгли на очите си с показалеца. Погледнете нагоре и започнете да движите клепачите нагоре, като правите силно присвиване. Отпуснете се и повторете още шест пъти. За да завършите, стиснете очите си за 10 секунди, след което се отпуснете.

 Smile Smoother – намалява линиите около устата и повдига и стяга бузите и челюстта. Направете "O" с уста. След това се усмихвайте възможно най-широко, като държите зъбите скрити. Повторете шест пъти. След това задръжте формата на усмивката и поставете един показалец върху брадичката. Започнете да движите челюстта си нагоре и надолу, докато накланяте главата си назад. Отпуснете се и повторете още два пъти.

Жираф – тонизира и повдига широкия плосък мускул на шията. Поглеждайки право напред, поставете върховете на пръстите си в горната част на шията си и леко погладете кожата надолу, докато накланяте главата си назад. Наведете главата си надолу и повторете още два пъти. След това изпънете долната си устна, доколкото е възможно, поставете пръсти върху ключиците и насочете брадичката си нагоре, издърпвайки ъглите на устата надолу. Задръжте четири дълбоки вдишвания.

 


Абонирай се за нашите новини

Vanity.bg използва "cookies"
Използваме бисквитки (cookies), за да подобрим
работата на уеб сайта. Разглеждайки съдържанието,
Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Разбрах
Прочетете повече