big circle
oval

Имате ли излишни мазнини? Как да разберете дали тялото ви е в нормата? Как се натрупват, след като не ядете много? А как да се разделите с допълнителните мастни запаси? Събрали сме отговорите на тези и на още доста въпроси тук.

Накратко ИТМ или BMI (Body Mass Index) е ориентировъчна стойност, която може да се изчисли персонално за всеки човек, в зависимост от спецификите на неговото тяло. Тя показва дали мазнините са в нормата, и ако не са, колко са излишните. Изчислява се на база на съотношението между тегло и ръст.

Медицината използва този индекс, за да отчете нездравословни състояния в тялото на пациентите: затлъстяване или прекалена слабост. Ако е налице което и да е от двете, това означава, че има опасност за здравето. Индексът изчислява излишните мазнини, като теглото в килограми се раздели на височината в метри на квадрат. 

Например ако тежите 60 кг при височина 1,70 м, това се изчислява така 60 : (1,7х1,7). Тоест 60 : 2,89 = 20,76. Индексът на телесната ви маса е 20,76. А ето и какво означава това:

  • Индекс под 18,5 – тегло под нормата;
  • Индекс от 18,5 до 24,9 – тегло в нормата. Не е предпоставка за развитие на различни заболявания, свързани със затлъстяване;
  • Индекс между 25,9 и 29,9 – леко наднормено тегло. Препоръчва се консултация с лекар и вземане на мерки за сваляне на килограми;
  • Индекс над 30 – затлъстяване. ИТМ над тази цифра е показател за сериозни здравословни рискове.

Важно е да се отбележи, че ИТМ служи само за ориентир, който посочва възможни проблеми, но наред с него е добре да се отчетат и други фактори, като обем на мускулната маса. Хората, които активно тренират във фитнеса е възможно да са с високо тегло, но това не означава затлъстяване, а напротив – повече мускулна маса, което не е предпоставка за заболяване. Затова и наред с ИТМ се измерва и дебелината на кожните гънки на различни зони от тялото. Това обикновено са талията, горната задна част на ръцете и други места. Те показват колко са мастните натрупвания там.

Данните за високи стойности на мазнините в тялото са предупредителен сигнал за риск от високо кръвно налягане, сърдечно-съдови проблеми (високото кръвно налягане се наблюдава почти винаги), повишаване на холестерола, диабет, заболявания на жлъчката, болки в ставите и мускулите и др.

Излишните мазнини обикновено се натрупват на различни места, в зависимост от пола, както и от структурата на тялото. При мъжете най-често ги забелязваме около талията и на корема. При голямо количество натрупана мастна тъкан, тя се забелязва още по гърба, по ръцете и по краката.

При дамите най-забележимите мастни депа са около ханша и бедрата. Следват талията, коремът, ръцете, краката и др.

Натрупванията на излишни мазнини в областта на ханша, макар и неестетични, са по-малко рискови за здравето, отколкото тези в областта на талията и корема. При хора, предразположени към натрупване на излишни килограми в областта на торса е по-вероятно развитието на различни заболявания, свързани със сърдечно-съдовата система: високо кръвно налягане, инсулти, инфаркти и други.

  • Нездравословно хранене. Диетолозите съветват за придържане към меню, съставено от немазно месо плюс зеленчуци и пълнозърнести продукти. Всички бързи храни, тестени изделия, сосове, газирани и подсладени напитки, пък са сигурен начин за трупане на излишни мазнини;
  • Неравномерен режим. Ако цял ден не се храните, а наваксвате с по-големи количества на вечерята, тялото ви се презапасява и трупа от получените калории;
  • Похапвания. Друга грешка е похапването от скука или между храненията. В тези случаи вие дори не сте гладни, а доставяте на организма си излишни калории;
  • Преяждане. Не препълвайте чинията си и не си сипвайте допълнително. Обикновено чувството за ситост идва 10-15 минути след края на храненето. Вместо да преяждате, изчакайте малко и дайте на стомаха си възможност да изпрати сигнал до мозъка, че вече се е заситил;
  • Обездвижване. Калориите са енергия, а няма как да не се трупат излишни мазнини, когато не изразходвате енергията, която приемате. При всяка възможност ходете пеша, вместо с автомобил, изкачвайте стълби, разхождайте се. В най-добрия случай отделете време за спорт;
  • Недоспиване. Изследванията сочат, че хората, които не се наспиват качествено, имат навика да поемат повече калории;
  • Стрес. Храненето е сред основните несъзнателни методи и за компенсиране на стреса;
  • Наследственост. Оставихме този фактор за накрая, тъй като макар да има значение генетичната предразположеност към трупане на излишни мазнини, тя може да бъде контролирана чрез спазване на изредените дотук съвети.

И все пак, какво да правите, ако теглото ви вече е наднормено и искате да се разделите с голямо количество излишни мазнини? Спортът и здравословното хранене дават резултати, но става бавно и с търпение. Бихте могли обаче и допълнително да помогнете на тялото си, като се възползвате от някой от специалните медицински методи. Някои от тях са за отслабване, други – за извайване на фигурата:

  • Стомашен байпас. Лапароскопска операция на корема, при която обемът на стомаха се разделя на две камери, с цел да се постига по-бързо засищане при хранене;
  • Ръкавна гастректомия. Премахване на голяма част (до 80%) от стомаха. Намалява се надлъжно;
  • Липосукция. Пластична операция, при която от проблемните зони (талия, ханш, бедра, ръце) се изтеглят излишните мазнини;
  • Криолиполиза. Неинвазивна и нехирургична процедура. При нея се използва свойството на мастните клетки да се топят при температура под 8 градуса по целзий. Избраните участъци от тялото се подлагат на съответното охлаждане и мазнините в тях се унищожават, без да се навреди на кожата или мускулите. Ако мастната тъкан е повече, за изчистването ѝ са нужни няколко процедури.

Vanity.bg е специализирана платформа, където ще намерите всички отговори на въпросите си за красотата и здравето. Наднорменото тегло е един от проблемите, които най-силно вълнуват дамите, така че можете да се възползвате от подробна информация за различните процедури.

Открийте своя метод за постигане на отлична фигура! Радвайте се на по-добро здраве, повече енергия, по-спокоен сън и по-добро настроение!

 

Имате ли излишни мазнини? Как да разберете дали тялото ви е в нормата? Как се натрупват, след като не ядете много? А как да се разделите с допълнителните мастни запаси? Събрали сме отговорите на тези и на още доста въпроси тук.

Свързани процедури
kriolipoliza
star
5 звезди от 4 отзива
venas-legasi
star
5 звезди от 4 отзива
rakavna-gastrektomiya
star
5 звезди от 3 отзива
Vanity.bg използва "cookies"
Използваме бисквитки (cookies), за да подобрим
работата на уеб сайта. Разглеждайки съдържанието,
Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Разбрах
Прочетете повече